
   

www.anticorrp.eu, www. skamba.sk 

This project is co-funded by the 

Seventh Framework Programme for 

Research and Technological 

Development of the European Union 

 

MÉDIÁ A KORUPCIA 

 
Kontroverzná úloha a dopad médií v prípade medializácie korupcie vo využívaní 

Eurofondov 

Mediálne pokrytie Eurofondov  vo vybraných talianskych, britských, francúzskych, lotyšských, 

slovenských a rumunských tlačených médiách a špeciálna prípadová štúdia o Maďarsku. 

 

Odhaľovanie korupcie patrí medzi základné úlohy (ale i 
záujmy) médií. Písanie o korupcii zodpovedá preferovanej 
mediálnej politike – lov na negatíva - a ich úlohe strážcu  
morálky. Porovnávacia štúdia si kládla za cieľ odhaliť 
skutočnú rolu médií pri odhaľovaní korupcie a teda i jej 
prevencii. Testovala rôzne hypotézy o súvise faktorov ako 
sloboda tlače, či vnímanie korupcie tak, ako je zachytené 
v médiách oproti indexu vnímania korupcie verejnosťou 
a miery dôvery v tlačené médiá z hľadiska ich schopnosti 
informovať o korupčných škandáloch. Jednou zo 
skúmaných hypotéz bola aj hypotéza oneskorenia: že vyššia 
miera slobody tlače môže viesť k väčšej miere odhaľovania 
a teda i prevencie korupcie, paradoxne teda dočasne 
i k vyššej miere vnímania korupcie verejnosťou. 

Štúdia preukázala, že vo vnímaní 
korupcie v mediálnom priestore 
a dôverou v schopnosť médií 
informovať o korupcii nie je priama 
korelácia – Rumunsko napríklad 
vykazovalo vysokú mieru vnímania 
korupcie, no zároveň vysokú mieru 
dôvery v médiá, kým Veľká Británia 
vykazovala nízku mieru vnímania 
korupcie a vysokú mieru dôvery 
v médiá. Takisto korelácia medzi 
slobodou tlače a vnímaním korupcie 
je slabá. Hoci pozícia Veľkej Británie 
v medzinárodnom rebríčku Indexu vnímania korupcie klesala, 
v rankingu v Indexe slobody tlače v tom istom období stúpala. 
Index slobody tlače vo Francúzsku klesal (2009 – 2010), čo 
však neviedlo k nárastu vo vnímaní korupcie. V Maďarsku bol 
radikálny pokles slobody tlače sprevádzaný vyššou mierou 
vnímania korupcie. Na Slovensku a v Lotyšsku bola miera 
slobody tlače do roku 2009 vysoká, to však nepomohlo znížiť 
mieru vnímanej korupcie. Po roku 2009 miera slobody médií 
na Slovensku klesla (i vďaka zmenám vo vlastníctve médií). 
Taliansko má nižšiu mieru vnímanej korupcie, no zároveň 
nízke hodnotenia slobody tlače – teda vykazuje opačnú 
tendenciu ako predpokladá skúmaná hypotéza. 

Následne štúdia prakticky porovnáva spravodajstvo o korupcii 
týkajúcej sa využívania Eurofondov v skúmaných krajinách. 
Miera tohto pokrytia v jednotlivých krajinách nezávisí od 
výšky príjmu na jednotlivca zo zdrojov EÚ (najviac (na 
jednotlivca) získali Maďarsko a Lotyšsko, no pomer ich 
mediálneho pokrytia korupcie vo využívaní Eurofondov je 
4:1). Celkovo však Maďarsko získalo viac prostriedkov 
z Eurofondov ako Slovensko a Lotyšsko dohromady, čo môže 
pomôcť vysvetliť vysokú mieru záujmu maďarských médií o 
túto tému. 

Mediálne pokrytie korupčných škandálov týkajúcich sa 
Eurofondov bolo v sledovaných krajinách celkovo marginálne. 
V priemere dosiahlo minimálnu úroveň okolo 2% v Lotyšsku, 
Rumunsku a Taliansku a maximálnu úroveň približne 3-4% vo 

Veľkej Británii, Francúzsku, na Slovensku a v Maďarsku. 
Keďže Eurofondy predstavujú obrovskú sumu peňazí a je 
pravdepodobné, že len časť korupčných škandálov 
a sprenevery či zneužitia financií bolo odhalených, zdá 
sa, že mediálne pokrytie tohto problému bolo štatisticky 
veľmi slabé. Napriek tomu, niektoré kľúčové škandály na 
Slovensku (o.i. Nástenkový tender) a Maďarska 
(rekonštrukcia Margaretinho mostu, prípad Elios, či 
výstavba 40cm vysokej vyhliadkovej veže v 
Bodrogkeresztúr) sa týkali aj využívania Eurofondov. 

Médiá v troch krajinách – v Maďarsku, Veľkej Británii a na 
Slovensku – venovali v našej vzorke v absolútnych 

číslach najväčšiu pozornosť zneužívaniu Eurofondov.  

Najnižšie pokrytie bolo zaznamenané prekvapivo 
v rumunských médiách (Rumunsko napríklad získalo trikrát 
viac zdrojov z EÚ ako Lotyšsko, no pokrývalo korupciu vo 
využívaní EÚ zdrojov len v polovičnom rozsahu, hoci zase 
rumunská vzorka pokrývala len polovičné obdobie).  

Rumunské médiá sa viac venovali téme míňania Eurofondov 
(z  ktorých  Rumunsko  absorbovalo  len  tretinu).   Korupcia a 
neriešenie jednotlivých prípadov bolo médiami vnímané ako 
hrozba možného zníženia alokovaných zdrojov z Eurofondov. 
Najviac   bol   pokrytý   prípad   bývalej   poradkyne    Ministra 

http://www.anticorrp.eu/


www.anticorrp.eu, www. skamba.sk 

 

školstva Rumunska Melánie Vergu, 
ktorá podvodom získala 1,5 milióna 
Eur a v roku 2014 bola odsúdená na 
štyri roky väzenia. Zároveň sa však 
ukazuje, že kým mainstreamové 
médiá ignorujú tému korupcie vo 
využívaní Eurofondov, rumunské 
mimovládne organizácie a lokálne 
médiá identifikovali množstvo takých 
prípadov.  

Zdá sa, že v mediálnom pokrytí 
korupcie vo využívaní Eurofondov 
vládne všeobecný trend, že pokiaľ 
médiá vo Veľkej Británii a Francúzsku 
takmer ignorovali miestne prípady 
v tejto oblasti (alebo sa žiadne 
neudiali?), médiá v nových členských 
štátoch EÚ, najmä v Maďarsku a na 
Slovensku považovali tento problém 
za závažný predovšetkým na 
národnej a miestnej úrovni. Taliansko 
a Lotyšsko spadali na škálu medzi 
týmito dvoma bodmi na kontinuu, 
aspoň polovica ich médií zahrnutých 
v našej vzorke sa zaoberali významne 
aj národnými a miestnymi škandálmi. 

Konkrétne tlačené média sa 
v absolútnych číslach venovali téme 
Eurofondov a korupcii nasledovne: 
maďarské MNO a  HVG venovali 
najviac pozornosti Eurofondom 
a korupcii, nasledované britským The 
Financial Times, slovenským 
novinami SME a  Pravda 
a francúzskym Le Monde. Napriek 
tomu, v relatívnej mierke (v %) je možné vidieť iné poradie: 
najčastejšie bol priestor venovaný korupcii a Eurofondom 
dvomi maďarskými tlačenými médiami (Nepszava online 
a Origo) a slovenskými novinami Pravda, v závese 
nasledovanými britskými The Financial Times. Inými slovami, 
najkonzistnejšie (v relatívnych i absolútnych číslach) sa téme 
korupcie a Eurofondom venovali dve tlačené médiá: britské 
The Financial Times a slovenská Pravda, no najviac 
pozornosti jej venovali maďarské MNO. 

Maďarské pokrytie korupcie vo využívaní Eurofondov súvisí 
s politickou situáciou a financovaním médií a pociťovanými 
tlakmi na médiá, ktoré vplývajú na presun investigatívnej 
žurnalistiky z tradičného priestoru na stránky internetu. 
Maďarské tlačené médiá sú zároveň ovplyvnené ich 
ideologickou orientáciou: MNO, ktoré má stredo-pravú 
orientáciu, publikovalo články o korupcii vo využívaní 
Eurofondov predovšetkým počas ľavicovej koalície MSZP-
SZDS (67% z celkového obsahu článkov na túto tému) 
a menej počas vlády FIDESZ – KDNP (40%). MNO  je 

zaujímavé tým, že je vlastnené najpvlyvnejším oligarchom 
Simicskom, ktorý mal blízko k Orbánovi. Po voľbách v roku 
2014 s ním však Orbán kontakty prerušil a Simicska zaujal 
kritický postoj voči jeho vláde, hoci MNO si zachovali stredo-
pravú orientáciu. Celkovo bola korupcia vo využívaní 
Eurofondov v maďarských médiách často pertraktovanou 
témou, no zároveň niesla známky spolitizovania. 

Maďarsko, Lotyšsko, Rumunsko, Slovensko poukazujú na 
dôležitosť politických a ekonomických tlakov na slobodu tlače 
a pokrývanie korupcie vo využívaní Eurofondov. Tieto faktory 
sa ukazujú byť dôležitejšie než legislatíva v oblasti médií. 
Zároveň sa ukazuje, že indikátory, ktoré sa používajú na 
meranie vnímania korupcie a jej pokrytia médiami musia byť 
znovu prehodnotené. Sloboda médií je dôležitým faktorom, 
no ešte dôležitejšie sú širšie parametre politických 
a ekonomických slobôd (predovšetkým otázka vlastníctva 
médií).  

 

Tabuľka: Mediálne pokrytie korupcie a Eurofondov 

K
ra

jin
a 

Noviny Celkom 

Pokrytie 
Euro-

fondov- 
celkom 

Pokrytie 
Euro-

fondov % 

Eurofondy - 
národná a 
miestna 
úroveň 

% nár 
a miestne 

z celkového 
množstva 

% nár. 
a miestne z  

pokrytia Euro-
fondov 

T
al

ia
n

sk
o

 

Il Corriere della Sera 855 12 1,4% 6 0,7% 50,0% 

La Repubblica 1036 7 0,7% 3 0,3% 42,9% 

Il Giornale 532 8 1,5% 5 0,9% 62,5% 

Il Sole 24 Ore 536 11 2,1% 3 0,6% 27,3% 

Spolu 2959 38 1,3% 17 0,6% 44,7% 

V
eľ

ká
  

B
ri

tá
n

ia
 

The Times 686 12 1,7% 0 0,0% 0,0% 

The Guardian 750 16 2,1% 0 0,0% 0,0% 

The Sun 186 5 2,7% 1 0,5% 20,0% 

The Financial Times 541 23 4,3% 0 0,0% 0,0% 

Spolu 2163 56 2,6% 1 0,0% 1,8% 
F

ra
n

cú
zs

ko
 Le Monde 570 17 3,0% 1 0,2% 5,9% 

Le Figaro 443 12 2,7% 1 0,2% 8,3% 

Ouest France 196 3 1,5% 0 0,0% 0,0% 

Les Echos 268 8 3,0% 2 0,7% 25,0% 

Spolu 1477 40 2,7% 4 0,3% 10,0% 

S
lo

ve
n

sk
o

 

Sme 570 18 3,2% 13 2,3% 72,2% 

Novy cas 144 2 1,4% 1 0,7% 50,0% 

Pravda 356 18 5,1% 15 4,2% 83,3% 

Hospodárske noviny 376 10 2,7% 8 2,1% 80,0% 

Spolu 1446 48 3,3% 37 2,6% 77,1% 

M
aď

ar
sk

o
 

MNO 1261 52 4,1% 42 3,3% 80,8% 

Nepszava online 249 13 5,2% 10 4,0% 76,9% 

HVG 756 23 3,0% 17 2,2% 73,9% 

Origo 222 11 5,0% 4 1,8% 36,4% 

Spolu 2488 99 4,0% 73 2,9% 73,7% 

L
o

ty
šs

ko
 

Diena 639 6 0,9% 3 0,5% 50,0% 

Latvijas Avize 428 6 1,4% 4 0,9% 66,7% 

NRA 410 7 1,7% 5 1,2% 71,4% 

Dienas Bizness 201 5 2,5% 2 1,0% 40,0% 

Spolu 1678 24 1,4% 14 0,8% 58,3% 

R
u

m
u

n
sk

o
 Ziarul Financiar 48 2 4,2% 2 4,2% 100,0% 

Jurnalul National 178 2 1,1% 2 1,1% 100,0% 

Romania libera 259 6 2,3% 5 1,9% 83,3% 

Libertatea 73 1 1,4% 1 1,4% 100,0% 

Spolu 558 11 2,0% 10 1,8% 90,9% 

http://www.anticorrp.eu/

